25.03.2020

Zabawy z dziećmi część 8.

Kolejny dzień i nowe propozycje zabaw. Tym razem skupimy się na wspieraniu rozwoju mowy. Poniższe zestawienie zawiera zabawy wpływające na wyrobienie prawidłowego toru oddechowego, jak również ćwiczenia fonacyjno – oddechowe. Ośrodki w mózgu odpowiedzialne za ruchy precyzyjne dłoni – motoryka mała – znajdują się w bliskim sąsiedztwie ośrodków odpowiedzialnych za pracę narządów artykulacyjnych, między innymi warg i języka. Ciekawy jest fakt, iż pobudzanie i stymulowanie dłoni pozytywnie wpływa na mowę. Poniżej przedstawiono również kilka ćwiczeń wspierających sprawności małych paluszków. Nieodłącznym elementem są zabawy pomagające nabywanie słownictwa.

 Miłej zabawy, ciocia Natalia  :-) 

1.  Ćwiczenie oddechowe: Siła podmuchu

Co jest potrzebne:

- taśma klejąca – najlepiej szeroka,

- stolik,

- piłki różnej wielkości.

 Taśmę przytwierdzamy stroną klejącą do góry przy rancie stolika. Dziecko staje naprzeciwko i dmucha na piłkę. Należy dmuchać z odpowiednią siłą – tak, aby piłka zatrzymała się na taśmie. 2.  Ćwiczenie oddechowe: Konfetti

Co jest potrzebne:

- konfetti,

- słomka,

- talerzyk.

Zadaniem dziecka jest zassać konfetti przy użyciu słomki i przenieść go w wyznaczone miejsce – talerzyk. Bardzo istotne jest, aby trzymać słomkę ustami, nie zębami. 3.  Ćwiczenie fonacyjne: powtarzamy głoski

Co jest potrzebne:

- lustro.

Siadamy z dzieckiem naprzeciwko lustra. Wymawiamy głośno głoski: a, o, e, i, u, y. Najpierw długo: aaaaaaa… , następnie a a a a
z przerwami. Następnie kolejne samogłoski.  

4.  Ćwiczenia warg – Całuski

Co jest potrzebne:

- szminka,

- kartka / lustro,

 – wargi.

Proste ćwiczenie wspierające napięcie warg. Malujemy dziecku usta szminką – najlepiej w wyrazistym kolorze. Następnie ściągamy w dziubek /ryjek i odbijamy na kartce lub lustrze. 5.  Ćwiczenia języka – Dotykanie kącików ust

Co jest potrzebne:

- miód/ dżem / masło orzechowe / krem czekoladowy,

- język.

Wykonując to ćwiczenie języka warto wykorzystać miód, dżem, masło orzechowe bądź krem czekoladowy – w zależności od upodobań dziecka. Smarujemy wybranym produktem kąciki ust. Dziecko otwiera szeroko usta i czubkiem języka stara się zlizać smakołyk raz z jednej strony, a następnie z drugiej. 6.  Bajka logopedyczna:

Co jest potrzebne:

- aparat artykulacyjny.

 Helenka bardzo kocha swojego misia Fredka. Codziennie dba o to, aby miś zjadał pożywne śniadanko. Zawsze z rana szykuje mu płatki owsiane z mlekiem i miodem, które Fredek uwielbia (naśladujemy żucie i mlaskamy). Miś ma swoją ulubioną, zieloną łyżeczkę (wysuwamy i chowamy język). Ojej! Coś się przykleiło Fredkowi do podniebienia, bardzo to przeszkadza misiowi i szybko chce się tego pozbyć (otwieramy szeroko buzię i dotykamy językiem podniebienia). Uff, udało się! Miś skończył jeść. Śniadanko było bardzo dobre (mówimy: „mmm, mmm, mmm”).

      Po śniadaniu czas umyć zęby (otwieramy szeroko buzię i „czyścimy” językiem górne zęby po wewnętrznej i zewnętrznej stronie, a następnie dolne) oraz policzki (zamykamy usta i „czyścimy” językiem policzki).

  Teraz Helenka może pójść z Fredkiem na spacer.

 D. Sapela – Wiezorek, Bajeczki z książeczki, wyd. Harmonia, s. 24
7.  Oznaczanie części ciała na lalce

 Co jest potrzebne:

- lalka,

- samoprzylepne kartki.

Oznaczamy część ciała lalki i prosimy dziecko o nazwanie. Pamiętajmy o naprzemienności podczas zabawy – dziecko też może sprawdzić, czy pamiętamy jak nazywają się poszczególne części ciała ;) 8. Ukryte zwierzątka

Co jest potrzebne:

- ciemny woreczek,

- plastikowe jajka,

- obrazki zwierząt.

Chowamy po jednym obrazu do jajka i wkładamy wszystko do woreczka. Dziecko losuje niespodziankę, otwiera i naśladuje bądź nazywa zwierzę. 9.  Dziura w talerzu

Co jest potrzebne:

- talerzyk papierowy,

- patyczek, np.: od lodów, laryngologiczny,

- piłka.

 Wycinamy w talerzyku dziurę, a następnie przyklejamy go do patyczka. Ćwiczenie polega na odpowiednim balansowaniu talerzykiem z piłką tak, aby wpadła ona do dziury. 10.  Uwolnij pomponiki

Co jest potrzebne:

- trzepaczka,

- pomponiki.

Wkładamy jak największą ilość pomponików do środka trzepaczki. Zadanie polega na wyjmowaniu ich przy użyciu palców. Dodatkowo dziecko może posegregować je uwzględniając kolor, wielkość.