24.03.2020

Zabawy z dziećmi część 7.

Kwarantanna społeczna to nie lada wyzwanie dla rodziców małych dzieci. Codziennie na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo zbiór 10-ciu zabaw wraz z opisem. W ten sposób podpowiadamy w co i jak można bawić się ze swoim maluchem w domu.

Zachęcamy do wspólnej zabawy  :-) 
1. Budyń

 Materiały do przygotowania zabawy:

.mleko -1 l

.budyń – 2 opakowania

. miseczki

Opis zabawy: Zabawa z budyniem to niezwykle interesująca zabawa. W ten sposób mogliśmy ćwiczyć zmysł smaku, ale także naszą kreatywność. Przeciskanie przez palce, a później smakowanie jest dla nas ogromną przyjemnością i miłą formą zabawy. 2.  Gimnastyka

Materiały i przybory do zabawy:

. wygodny strój

. pozytywne nastawienie

 Opis zabawy:  Ćwiczymy stanie na jednej nodze ,  następnie maszerujemy po okręgu umożliwia to naszą sprawność ruchową. Każdy z nas wie, że ruch to zdrowie, a więc czas na naszą gimnastykę. Naszym zadaniem jest przede wszystkim  rozwijać sprawność fizyczną, oraz podnoszenie stanu zdrowia. Mali sportowcy poznają możliwości swojego ciała i motywowane są do ciągłego podnoszenia umiejętności. 3.  Lustro

Materiały i przybory do zabawy:

. lustro

. pisaki

Opis zabawy: Malowanie po lustrze to niezwykła zabawa. Malując po lustrze widzimy swoje odbicie, więc możemy próbować odrysować własne odbicie. Malując po gładkim lustrem, maluje się bardzo przyjemnie. Zabawa tego typu rozwija naszą kreatywność i pobudza do myślenia4. Latarka

Materiały i przybory do zabawy:

-latarka

- klocki sensoryczne, kolorowe szkiełka lub bibuła

Opis zabawy: Do tej zabawy wykorzystamy klocki sensoryczne kolorowe szkiełka lub bibułę w zależności co mamy dostępne w domu  . Podświetlanie latarką kolorowych szybek daje wspaniały efekt z pewnością zachwyci najmłodszych. Zamiast klocków możemy użyć kolorowych foli i świecimy latarką. Przy tej zabawie maluch świetnie ćwiczy swoją wyobraźnię. 
5. Masa z marchewki

Materiały i przybory do zabawy:

·         Kilka gotowanych marchewek

·         1 kg mąki ziemniaczanej

·         Olejek do ciasta lub cynamon

·         Miska

·         Wałek do ciasta

·         Foremki do ciastek

·         Noże

Opis zabawy: Masa z marchewki jest bardzo prosta, jej składniki to gotowana marchewka i mąka ziemniaczana. Ma proste składniki, nadaje się więc do spróbowania. Do miski wrzucamy zblendowaną lub rozgniecioną widelcem  marchew i stopniowo dodajemy mąkę do uzyskania jednolitej konsystencji. Można dodać aromat do ciasta lub cynamon. Marchwekolina świetnie nadaje się do wałkowania, lepienia, wykrawania ciasteczek, odbijania stempelków. Masę można przechowywać w zamkniętym pojemniku w lodówce, przez kilka dni.6. Masażyki

 Materiały i przybory do zabawy:

·         Koce

·         Poduszki

·         Wierszyki i rymowanki

 
Opis zabawy: Masażyki to zabawy oparte na dotyku. Powstały z myślą o dzieciach i rodzicach,
aby pogłębiać ich więź uczuciową. Pomagają one dzieciom uczyć się własnego ciała, poznają kierunki  (góra-dół, lewo-prawo) oraz doznają różnego rodzaju bodźców dotykowych

Masażyki pomagają dziecku skoncentrować się na sobie, swoim ciele,
dzięki czemu uspokaja się, odpręża. Poniżej kilka naszych sprawdzonych propozycji, Internet jest pełen różnych wierszyków i rymowanek. Miłej zabawy.

 1.Pisze Pani na maszynie

Dzieci siedzą po turecku jedną za drugimi „piszą” palcami na plecach kolegi wierszyk.
Pisze pani na maszynie (palcami uderza po plecach),
A… B… C…, przecinek (pociąga lekko za ucho prawe),
A… B… C…,  przecinek (pociąga lekko za ucho lewe),
Świeci słońce ( masaż całą dłonią po plecach),
Idą konie ( lekkie uderzenia pięściami po plecach),
Biegną konie po betonie ( bokiem dłoni uderzają po plecach),
Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa)
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach),
Pada, pada drobny deszczyk ( wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach),
Czujesz dreszczyk? (lekki chwyt za szyję ).

2.Pizza (zabawa włoska, oprac. M.Bogdanowicz)

[Dziecko leży na brzuchu]
Najpierw sypiemy mąkę [Przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni]
zgarniamy ją [brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające]
lejemy oliwę [rysujemy palcem falistą linię, począwszy od karku aż do dolnej części pleców]
dodajemy szczyptę soli [lekko je szczypiemy]
no… może dwie, trzy.
Wyrabiamy ciasto [z wyczuciem ugniatamy boki dziecka]
wałkujemy [wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści po jego plecach w górę i w dół]
wygładzamy placek [gładzimy je]
i na wierzchu kładziemy:
pomidory, [delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki]
krążki cebuli, [rysujemy koła]
oliwki, [naciskamy palcem w kilku miejscach]
… [dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy]
posypujemy serem [szybko muskamy dziecko po plecach opuszkami palców obu dłoni]
(parmezanem, mozzarellą)
i… buch! do pieca. [Przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji-dopóki dziecko ma na to ochotę]
Wyjmujemy i kroimy: [Kroimy plecy brzegiem dłoni]
dla mamusi, dla tatusia,
dla babci, dla brata
dla Matyldy… a teraz [dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy]
polewamy keczupem, [kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami]

 

7. Pisaki

Każde dziecko uwielbia pisaki. Do tej zabawy potrzebujemy pisaków bądź kredek, kolorowankę ze swoją ulubioną postacią i zabieramy się za malowanie. Przy tej aktywności ćwiczymy naszą kreatywność, poznajemy kolory i świetnie się bawimy.
8. Zabawy paluszakowe

Materiały i przybory do zabawy:

 – Mazaki lub długopis
- Wierszyki i rymowanki
- Gotowe pacynki paluszkowe
 
Opis zabawy: Zabawy paluszkowe są to drobne formy zabawowe, w których osoba dorosła wypowiada krótki tekst zabawy, obrazując go jednocześnie za pomocą palców swoich lub dziecka. Do zabaw wykorzystać można pacynki paluszkowe lub pomalować paluszki. Zabawy z paluszkami mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka, które od najwcześniejszych lat życia interesuje się swoim ciałem. stymulują wzrok, są ciekawe i zabawne oraz wyzwalają radosne reakcje dziecka. Oto kilka naszych propozycji:

1. Rodzinka

(dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)

Ten duży- to dziadziuś
A obok – babunia
Ten w środku -to tatuś.
A przy nim- mamunia.
A to jest- dziecinka mała
A to- moja rączka cała!

2. Auto

Auto do myjni przyjechało, bo się umyć ładnie chciało.
Umyto:
Pierwsze koło podstawowe (głaszczemy mały palec),
Drugie koło podstawowe (głaszczemy drugi palec),
Trzecie koło podstawowe (głaszczemy trzeci palec),
Czwarte koło podstawowe (głaszczemy czwarty palec),
Piąte koło zapasowe (głaszczemy kciuk).

3. Paluszki

Mam pięć paluszków u ręki lewej
i pięć paluszków u prawej.
Pięć to niedużo, ale wystarczy
do każdej pracy i do zabawy.
Kciuk, wskazujący, potem środkowy,
po nim serdeczny, na końcu mały.                                                                                                  Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,
Na końcu piąty – trochę nieśmiały.

4.Pieski

Wszystkie pieski spały (zaciśnięta dłoń).
Pierwszy obudził się ten mały (otwieramy mały palec).
Mały obudził średniego,
Który spał obok niego (otwieramy drugi palec).
Gdy średni już nie spał,
To duży też przestał (otwieramy trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły,
Czwartego obudziły (otwieramy czwarty palec).
Cztery pieski szczekały,
Piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).

5. Grzyby

W lesie grzyby sobie rosły. (dłoń zamknięta w pięść)
Nagle wszystkie się podniosły. (otwieramy wszystkie palce)
Ujrzały zająca. (wszystkie się schowały)
Tylko nie ten mały. (zamykamy palce oprócz najmniejszego)
Przyszedł zając, ugryzł go, (łapiemy małego paluszka – grzybka)
Wszystkie grzyby mówią: „Sio!” (machamy odganiając zajączka)

6. Sroczka

Tu Sroczka kaszkę warzyła (kręcimy palcem wewnątrz dłoni)
dzieci swoje karmiła.
Temu dała na łyżeczce (dotykamy kolejno palców),
Temu dała na miseczce,
Temu dała na spodeczku,
Temu dała w kubeczku,
A dla tego nic nie miała (dotykamy kciuka)
Frrrrr! I po więcej poleciała. (unosimy ręce w górę)

7. Tam na stryszku

Tam na stryszku (robimy z rąk daszek)
małych myszek (zaciskamy piąstki i poruszamy nimi)
chrobotanie ciągle słyszę. (drapiemy palcami o stół)
Wciąż biegają, dokazują, (biegamy palcami)
podkradają, (zagarniamy dłonie do siebie)
łasuchują. (udajemy, że jemy)
Lecz je złapać trudna sztuka, (grozimy paluszkiem)
bo do norki dają nurka. (chowamy ręce za siebie)9. Smakowita zgadywanka

Materiały i przybory do zabawy:

·  Chusteczka, opaska do zasłonienia oczu

·  Różne produkty spożywcze

Opis zabawy: Do tej propozycji zabawy będziemy potrzebować różne produkty spożywcze np. sól, cytryna, dżem, czekolada itp. najlepiej o różnych smakach słodki, słony, kwaśny, gorzki  Można próbować właściwie wszystkiego. Dziecku zakrywamy oczy i dajemy posmakować odrobinkę. Maluch odgaduje co to jest i opisuje jaki ten smak jest. Dzięki temu dziecko rozwija wyobraźnię oraz zmysł smaku. Możemy też zamienić się miejscami i to rodzic będzie odgadywać, a dziecko będzie podawać smakowe zagadki.  Miłej zabawy.10. Koce

Materiały i przybory do zabawy:

· Koce

Opis zabawy: W każdym domu jest koc. Jest on przyjemny, włochaty i miły w dotyku  a w rękach rodziców i dzieci może stać się świetnym rekwizytem do wyczarowania różnych zabaw.  Ciągnięcie na kocu jest jedną z najbardziej ulubionych zabaw wszystkich dzieciaczków. Możemy przeczołgiwać się pod kocem.Z koca można zrobić tunel i można pokonywać go wspólnie. Hitem największym są zabawy, w których rodzice trzymają koc za rogi a dziecko siedzi na środku i powolnym ruchem zaczyna być kołysane lub kręcone na kocu, może stać się huśtawką-kokonem. Dzieci lubią być otulane kocem, możemy zawijać się w koc robiąc „naleśniki”. Zabawom z kocem towarzyszą pozytywne emocje: radość, zaciekawienie, tworzy się zaufanie do rodziców i do samego siebie.