Porady logopedy

JAK ZAPOBIEGAĆ WSUWANIU JĘZYKA MIĘDZY ZĘBY PRZY WYMOWIE GŁOSEK S, Z, C, DZ? (SEPLENIENIU MIĘDZYZĘBOWEMU)
 
- Karm piersią, naturalnie, w pozycji ułatwiającej dziecku prawidłowe połykanie i oddychanie.

- Jeżeli karmisz butelką ze smoczkiem, to staraj się to robić jak najkrócej, nie zostawiaj butelki w buzi po zakończeniu karmienia (smoczek blokuje prawidłowe ułożenie języka!!!)

- Jak najszybciej przejdź do karmienia łyżeczką.                                                                               
- Unikaj kubków „niekapków”, naucz swoją pociechę pić ze zwykłego kubka.

- Unikaj smoczków, tzw. „uspokajaczy” – powodują wadę zgryzu, i sprawiają, że język źle się układa, nie pozwalaj też, żeby dziecko stale ssało swoje palce lub jakieś inne przedmioty, np. kocyk czy pieluszkę.

- Zmieniaj konsystencję pokarmu dziecka: z płynnej na papkę, z papki na pokarm stały; pozwól swojemu dziecku na gryzienie skórek od chleba, kawałka jabłuszka, surowej marchewki czy kalarepki, co spowoduje, że Twój maluch będzie ćwiczył język, wargi, podniebienie i żuchwę.

- Dbaj o to, by dziecko oddychało przez nos, nawet jeśli ma katar powinieneś  nosek udrożnić, zwłaszcza w nocy; otwarta buzia spowoduje, że język będzie się wysuwał w przód.

- Ćwicz ze swoim maluchem, pokazuj mu jak syczy wąż (sssss), bzyczy mucha (bzzzzz), cyka zegar (cyk, cyk), dzwoni dzwonek (dzyń dzyń).

- Jeżeli zauważysz, że dziecko ma krzywe ząbki mleczne, albo źle ułożone (między 3 a 4 r. ż) – odwiedź ortodontę; im wcześniej zacznie się leczenie tym lżej będzie skorygować powstającą wadę zgryzu.

- Jeśli pomimo Twoich starań dziecko jednak wsuwa język między zęby, skontaktuj się z logopedą, nie obędzie się bez ćwiczeń; ta wada „sama nie przejdzie”, będzie się pogłębiać.


JAK WSPOMAGAĆ ROZWÓJ MOWY U SWOICH DZIECI?

- Rozmawiaj z dzieckiem codziennie, opowiadaj mu o swoich przeżyciach mów co właśnie robisz (jaką czynność wykonujesz), a jaki sposób to robisz np. a teraz będę obierać jabłko nożem, zobacz jakie jest czerwone … itd., pytaj się dziecka o to, co robi, co widzi, pomagaj mu opowiadać jeśli brakuje mu słów.

- Nie naśladuj mowy dziecięcej, nie „pieść się”, mów do niego normalnie, łagodnym głosem, jak do dorosłego człowieka. Pamiętaj, że to Ty dostarczasz mu wzoru jak ma się wysławiać.

- Codziennie czytaj i opowiadaj dziecku bajki, jeżeli jest to książka z obrazkami to opowiadaj mu obrazki. , pokazuj palcem opowiadaną część obrazka np. o, a tutaj jest dziewczynka, która buja się na huśtawce, a tam piesek bawi się z kotkiem.

- Śpiewaj piosenki, tańcz z dzieckiem do ulubionej muzyki. Możesz też się „wygłupiać” i robić dziwne miny i pozy, możesz się turlać z nim na podłodze jak zapaśnik na macie. Mile widziane są też łaskotki.

- Pokazuj napisane literki i cyferki takie na papierze i takie napisane na murze, drzwiach czy też w sklepie, opowiadaj np. że P ma jeden brzuszek a B ma dwa brzuszki.

- Ćwicz jego aparat artykulacyjny: język, wargi czy ćwiczenia oddechowe np. róbcie różne śmieszne miny przed lustrem, wyciągajcie język na różne strony, naśladujcie różne odgłosy zwierząt, pojazdów, dmuchajcie na wiatraczek lub płomyk świecy, grajcie na trąbce czy organach.

- Bądź cierpliwy, miej czas dla swojego dziecka, czekaj aż się wypowie, nie przerywaj mu (możesz mu pomóc, jeśli brakuje mu słów). Nie mów mu, że nie masz czasu, że później ma Ci powiedzieć, bo później to ono nie będzie chciało albo zapomni co miało powiedzieć.