26.03.2020

Zabawa z dziećmi część 9.

Ruch to zdrowie. Pierwszym „poważnym” ruchem od najmłodszych lat jest czworakowanie. Dzieci czujące chęć poznania świata wprawiają ciało w ruch przemieszczając się. Zabawy przedstawione poniżej w doskonały sposób kształtują prawidłowe wzorce ruchowe, kształtują układ przedsionkowy a także rozwijają koordynacje wzrokowo – ruchową.
Wszystkie te czynności angażują całe ciało. Poniżej kilka przykładów zabaw wspierających zarówno motorykę dużą i małą. Aby prawidłowo stymulować rozwój ruchowy dziecka należy pamiętać, że priorytetem jest motoryka duża czyli rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, aby później przejść do rozwoju motoryki małej.

Pozdrawiam ciocia Honoratka.

1. Rzucanie, turlanie, kopanie.

Materiały i przybory potrzebne do zabawy.

- rolki po papierze lub ręczniku papierowym

- piłka

-sznurowadło

Opis zabawy.

Ustawiamy rolki pionowo. Odmierzamy odległość i wyznaczamy sznurowadłem miejsce z którego będziemy , turlać, rzucać lub kopać. Dla urozmaicenia możemy na  wierzch każdej rolki ułożyć piłeczkę. Dzięki temu wspieramy koordynację wzrokowo ruchową i kształtujemy prawidłowe wzorce ruchowe. Do dzieła, niech domowe kręgle umilą Wam czas. 2.  Uwaga pociąg Hoop!

Materiały potrzebne do zabawy.

- dwa kawałki materiału lub ściereczki.

Opis zabawy.

Zabawa ruchowa polegająca na tym, że dziecko stoi na jednym kawałku materiału a drugi przesuwa przed sobą i stara się jak najszybciej przejść lub przeskoczyć na niego. Zabawa przypomina jadący pociąg po torach. Dziecko za każdym przejściem  musi dołożyć „tory” aby pociąg mógł dalej jechać.  A więc para buch pociąg w ruch!!! 3. Łowimy bez wędki?!

Materiały potrzebne do zabawy.

- dwie miski

- pluszaki lub piłeczki

Opis zabawy.

Dziecko siada na krzesełku. Ustawiamy dwie miski koło siebie przed dzieckiem tak aby mogło włożyć nogi. w jednej misce umieszczamy pluszaki lub piłeczki. Zadaniem dziecka jest przeniesienie stopami  przedmiotów do pustej miski. Najlepiej gdy małe stópki są gołe. Dzięki temu stopy będą również uruchamiały szereg receptorów znajdujących się na nich. Pamiętajmy aby chwyt był prawidłowy tzn. podeszwami stóp a nie tyko ich wewnętrznymi krawędziami.  A w nagrodę za piękne łowienie masaż stópek i całuski. 4. Laserowy labirynt – Przechodzenie.

Materiały potrzebne do zabawy.

- krepa

- taśma klejąca

Opis zabawy.

Z krepy wycinamy cienkie i długie paski. Paski krepy przyklejamy do futryny za pomocą taśmy tak aby wyglądały jak laserowy labirynt. Zadaniem dziecka jest przejście przez lasery tak aby ich nie dotknąć lub nie rozerwać. Forma przechodzenia może być różna w ten sposób uruchamiamy zarówno całe ciało ale także i kreatywność.  5. Balonowy tunel – czołganie, czworakowanie.

Materiały potrzebne do zabawy.

- sznurek

- balony

- taborety

Opis zabawy.

Ustawiamy taborety na przeciw sobie. Balony przywiązujemy do sznurka. Gotowe balony na sznurku mocujemy do taboretów. W ten sposób uzyskaliśmy balonowy tunel. Zadaniem dziecka jest czołganie  lub czworakowanie pod balonami. Oczywiście może je dotknąć, będzie miało z tego ogromną frajdę. Jeśli macie ochotę możecie również przechodzić przez nie górą. 6.  Nóżka start – przesuwanie stopą.

Materiały potrzebne do zabawy.

- zabawki różnej wielkości.

- taśma malarska.

Opis zabawy.

Taśmą malarską wyznaczamy Start i Metę. Układamy zabawki na linii startu. Po usłyszeniu komendy „Nóżka start” dziecko przesuwa stopą zabawkę do linii mety. Zadanie może wykonać od początku do końca jedną nogą bądź na przemiennie. Ważne jest aby cały czas zabawa była wykonywana nogą. 7.  Wybieg modowy.

Materiały potrzebne do zabawy.

- buty ( koniecznie za duże i nawet na obciasie).

- „wybieg” np. z maty do ćwiczeń.

Opis zabawy.

Dziecko ubiera buty mamy (można zacząć od płaskiej podeszwy). Zadaniem dziecka jest przejście bez wywrócenia się po wybiegu. Podczas tej zabawy uruchamiamy nie tylko wyobraźnie ale przede wszystkim kształtujemy poczucie równowagi oraz odruchy posturalne. Im wyższy obcas tym trudniej a co za tym idzie to zwiększona praca stawów skokowych i ośrodka równowagi. 8.  Guziki.

Materiały potrzebne do  zabawy.

- gąbka

- guziki

- nożyk

Opis zabawy.

Guziki mają różnorodne zastosowanie. W naszej zabawie będziemy ich szukać. Potrzebna jest nam gąbka,  kilka guzików oraz nożyk. Gąbkę nacinamy w  kilku miejscach robiąc  kieszonki. Do kieszonek wkładamy guziki. Celem dziecka jest wyjęcie guzików. Dziecko wyjmując guzik z kieszonki używa chwytu pęsetkowego. Chwyt ten jest jednym z najbardziej precyzyjnych. Warto pielęgnować prawidłowe wzorce kształtujące pracę dłoni. Przyniesie to wiele korzyści takich jak trzymanie kredki, łyżeczki itp. Rozwój receptorów na dłoni również ma ścisły związek z aparatem mowy. Zabawy w zakresie motoryki małej są istotnym etapem rozwoju maluszków. 9.  Poszukiwacze skarbów.

Materiały potrzebne do zabawy.

- miska

- ryż lub fasola

- kilka małych przedmiotów.

Opis zabawy.

Do miski wkładamy małe przedmioty i zasypujemy je ryżem tak aby niebyły  widoczne dla dziecka.  Zadaniem dziecka jest znalezienie ich. Dzieci bardzo lubią odkrywać a jeszcze bardziej gdy skarbem okażą sie ich ulubione przedmioty. Podczas tej zabawy rozwijamy zmysł dotyku. Odczuwanie rożnych doznań jakie daje nam ryż czy fasola odpowiednio bodźcuje poszczególne receptory  występujące na powierzchni skóry. 10. Krab Łap.

Materiały potrzebne do zabawy.

- 2 patyczki

- gumka recepturka

 – pomponiki

- silikonowa foremka do lodu lub wytłaczanka po jajkach.

Opis zabawy.

Z patyczków konstruujemy pęsetę.  Pomiędzy wkładamy pomponik średniej wielkości. Na końcach patyczków tuż nad włożonym pomponikiem nakręcamy gumkę recepturkę. Pęseta gotowa! Pozostałe pomponiki rozsypujemy po stole.  Zabawa polega na chwytaniu pomponików za pomocą pęsety i wkładanie ich do wytłaczanki . Zabawę w prosty sposób możemy rozbudować segregując kolory pomponików lub przenosić je z lewej strony na prawą do pojemników. W czasie tej zabawy dziecko uczy sie jak prawidłowo chwytać. Dzięki lekkiej pracy pęsety wyrabia poczucie nacisku jaki musi użyć w czasie ruchu. Pęseta może posłużyć Wam do wielu rozmaitych zabaw.