31.03.2020

Zabawa z dziećmi część 12.

Kwarantanna społeczna to nie lada wyzwanie dla rodziców małych dzieci. Codziennie na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo zbiór 10-ciu zabaw wraz z opisem. W ten sposób podpowiadamy w co i jak można bawić się ze swoim maluchem w domu.

Zachęcamy do wspólnej zabawy  :-) 

1.   BUDOWANIE Z KLOCKÓW

Co jest potrzebne?

- klocki (plastikowe, drewniane, konstrukcyjne, klocki lego, z różnymi wypustkami, otworami itp.)

Dzięki zabawie klockami dziecko rozwija koordynację wzrokowo-ruchową, a także usprawnia procesy poznawcze, takie jak: pamięć, uwagę, percepcję, spostrzegawczość, umiejętność kontroli. Klocki pozwalają dziecku na ćwiczenie i rozwijanie zdolności manualnych, poprzez dopasowywanie klocków, budowanie z nich budowli, tworzenie nowych rozwiązań z własnych pomysłów. Zabawa klockami to nie tylko budowanie, to również tworzenie całych światów. Z klocków mogą powstać zamki, autostrady czy zoo. Dzieci chętnie używają klocków w zabawach symbolicznych, gdzie plastikowe elementy stają się kierownicą pojazdu, różdżką, rakietą czy produktami spożywczymi do zabawy w sklep. Takie działania wspomagają wykształcenie umiejętności współpracy, a także poznawanie zasad rządzących społecznym życiem.

 
2.   MALOWANIE TWARZY

Co jest potrzebne?

- farbki do malowania twarzy, pędzelki, gąbeczki, odrobina wody, chusteczki higieniczne i chusteczki nawilżane

Malowanie twarzy jest wspaniałą atrakcją zarówno dla najmłodszych jak i starszych dzieci. To idealna okazja do wcielenia się w dowolną postać z ulubionej bajki, określonego super bohatera czy upodobnienia się do ukochanego zwierzaka. Możliwości są nieskończone. Malowanie buzi jest dla dzieci pozytywnym i miłym przeżyciem.3.   DMUCHANIE PRZEZ SŁOMKI I TWORZENIE PIANY     

Co jest potrzebne?

- słomki, kubeczki z wodą, płyn do mycia naczyń

Sztuka i twórczość artystyczna daje nam wiele możliwości ekspresji. Nie od dziś wiadomo, że wyrażanie swoich emocji w sztuce pozwala się wyciszyć, uspokoić jak również przeżyć niezwykle radosne chwile. Woda doskonale oddziałuje na dziecięce zmysły. Dmuchanie przez słomki i tworzenie piany to doskonałe ćwiczenie logopedyczne usprawniające narząd mowy. Do szklanek z wodą nalewamy odrobinę płynu do mycia naczyń. Teraz dzieci dmuchają do każdej ze szklanek tworząc olbrzymie ilości piany. Można również dmuchać w wytworzoną już pianę słomką tworząc w niej wielkie bańki mydlane.
 

4.   POZNAWANIE ZWIERZĄT

Co jest potrzebne?

- figurki zwierząt, kolorowanki ze zwierzętami, karty z ilustracją zwierząt

Figurki dają dużo wrażeń sensorycznych i generują niezliczoną ilość pomysłów na zabawy Pozwalają na ćwiczenie koncentracji, motoryki małej, wyobraźni i kreatywności oraz poszerzanie słownictwa. Dostarczają podstaw do nauczania o świecie zwierząt, kontynentach, naturze. Dobrym sposobem na zabawę jest dopasowywanie figurki do ilustracji. Można skorzystać z gotowych kart edukacyjnych, które można kupić. Można też samemu wydrukować, wyciąć i laminować gotowe zestawy kart, do ściągnięcia w Internecie. Idealna rozrywka dla młodszych dzieci to naśladowanie odgłosów zwierząt. Możemy naśladować odgłosy zwierząt, a dziecko wybiera spośród figurek to, które wydaje takie dźwięki. Gdy maluch już je zna możemy odwrócić sytuację. Podnosimy zwierzątko i oczekujemy od dziecka, że samodzielnie „ryknie” jak lew lub „zamiauczy” jak kotek.

5.   DRUCIKI KREATYWNE

Co jest potrzebne?

- druciki kreatywne, koraliki, durszlak

Kreatywne druciki to materiał kreatywny, który jest dostępny w przeróżnych kolorach i wielkościach. Ich zastosowanie nie ma końca. Można je wykorzystać w różny sposób np. nawlekając na nie koraliki, tworząc różne kształty czy przetykać przez durszlak lub tablicę z otworami. Poza kreatywnymi możliwościami, zabawa nimi jest świetnym ćwiczeniem małej motoryki, która na wczesnym etapie jest bardzo ważna. Dzieci manipulują drucikami w rączkach, nadając im pożądany kształt jednocześnie ćwicząc sprawność palców i mięśni rąk.

6.   ZABAWA W GOTOWANIE

Co jest potrzebne?

- akcesoria zabawkowe przeznaczone do zabawy w gotowanie (kuchenki, wagi kuchenne, produkty spożywcze, sztućce itp.), ale również mogą być puste opakowania po artykułach spożywczych, prawdziwe sztućce, drewniane łyżki czy garnki

Zabawa w gotowanie to jedna z najbardziej podstawowych zabaw w naśladowanie, w którą bawią się dzieci już od najmłodszych lat. W gotowane dziecko bawić może się na dwa sposoby: korzystając z zabawek, które przeznaczone są do zabawy w gotowanie (kuchenki, wagi kuchenne, produkty spożywcze drewniane i tekstylne i inne), lub gotując wspólnie z mamą bądź tatą „prawdziwe” potrawy. Obie formy są dla dzieci zarówno źródłem wielkiej radości, jak i ćwiczeniem i rozwijaniem wielu umiejętności.

7.   LEPIENIE Z PLASTELINY

Co jest potrzebne?

- plastelina, kartki z bloku

Lepienie z plasteliny to kreatywne zajęcie, na dodatek wspierające rozwój małej motoryki u dzieci. Lepienie z plasteliny rozwija zmysły, pobudza wyobraźnię, ćwiczy zręczność, a to wszystko na dodatek dostarcza wielkiej frajdy. Jednym słowem – nauka przez zabawę. Ograniczeniem powinna być tylko nasza i dziecka wyobraźnia. Najpopularniejsze są wszelkiego rodzaju zwierzątka i ludziki. Plastelina może nam też posłużyć do robienia płaskorzeźb np. poprzez naklejanie plasteliny na kartkę bloku technicznego.

8.   ŚCIEŻKA ZE ŚLADAMI DŁONI I STÓP

Co jest potrzebne?

- duży arkusz papieru np. szarego, ślady dłoni i stóp, nożyczki, klej lub taśma i ołówek

Na początek odrysowujemy dłonie i stopy naszego dziecka kilka razy, aby posiadać więcej elementów zarówno prawej jak i lewej strony. Wycięte elementy przyklejamy na naszą ścieżkę. Dzieci mają za zadanie chodzić po ścieżce wyznaczonej przez dłonie i stopy w taki sposób, aby powtórzyć ustawienie stóp i dłoni. Śladami dłoni i stóp możemy również wyznaczyć trasę np. do poszukiwanego przez dzieci skarbu, zagadki, prezentu.



 9.   LEPIENIE Z GLINY

Co jest potrzebne?
- glina

Glina, to naturalny bardzo plastyczny i przyjazny dla dzieci materiał. Gdy tylko maluchy odkryją możliwości plastyczne gliny, tworzą niesamowite przedmioty i rzeźby pobudzając w ten sposób swoją wyobraźnię i kreatywność. To doskonały sposób na wyciszenie emocji i spożytkowanie nadmiaru energii.  Jeśli dziecko ma problemy manualne, to glina doskonale nadaje się do wytrenowania sprawności rączek i palców w taki sposób, aby przygotować każdego młodego artystę do nauki pisania. Każdy etap pracy sprawia, że dziecko rozwija się nie tylko manualnie, twórczo, ale również ma ogromną satysfakcję z dobrze wykonanej pracy, podbudowuje wiarę w swoje siły, możliwości i umiejętności.



 10.  ZABARWIANIE WODY

Co jest potrzebne?

- kubeczki napełnione wodą, farby, pędzelek

Zabawy związane z wodą zawsze sprawiają wiele radości i budzą wiele emocji. Do zabarwienia wody nie potrzeba nam wiele. Wystarczy do kubeczków wlać wodę, następnie dodać farbę w wybranym kolorze i zamieszać pędzelkiem, aż do uzyskania jednolitego odcienia. Zamiast kubeczków można oczywiście użyć większych naczyń takich jak miski czy po prostu zabarwić wodę w umywalce. Jest to świetny trening nauki bądź też powtórzenia kolorów.