30.03.2020

Zabawa z dziećmi część 11.

Kwarantanna społeczna to nie lada wyzwanie dla rodziców małych dzieci. Codziennie na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo zbiór 10-ciu zabaw wraz z opisem. W ten sposób podpowiadamy w co i jak można bawić się ze swoim maluchem w domu.

Zachęcamy do wspólnej zabawy  :-) 

1. Jadalne Farbki.

Do zorganizowania tej zabawy potrzebować będziemy :

 Jogurt naturalny, barwniki spożywcze, zamiast barwników można użyć naturalnych soków np. sok z buraka, sok z marchewki, sok ze szpinaku.

Wykonie jadalnych farb jest banalnie proste. Wystarczy gęsty jogurt naturalny i barwniki. Jogurt nakładamy w małe pojemniki ( np. foremka do muf inek), do których dodajemy odrobinę barwnika, którą łączymy razem tak by uzyskać jednolity kolor naszej farbki. I gotowe! Można malować i smakować. To świetna zabawa sensoryczna wspierająca kreatywność i wyobraźnię dziecka. 2. Kamyczki – zwierzątka.

Aby zorganizować tę zabawę, potrzebować  będziemy:

Kamyczki, farby, pisaki, kolorowe kartki, druciki kreatywne, klej i co nam tylko wyobraźnia podpowie.

Kamyczki, które mają różne kształty i strukturę mogą być ciekawą formą zabawy plastycznej.  W magiczny sposób możemy z nich wyczarować żuczka, biedronkę, kwiatka, sowę, serduszko, żółwia… i co nam tylko wyobraźnia podpowie. Ta aktywność umożliwi dziecku trenowanie małej motoryki, rozwinie kreatywność i wzmocni poczucie sprawstwa. 3. Makaronowe korale. 

Do tej zabawy potrzebujemy sznurek lub wełnę oraz makaron rurki lub muszelki(najlepiej ten kolorowy np. zielony o smaku szpinakowym czy czerwony o smaku buraczkowym). Jeśli nie mamy akurat takiego gotowego, można zwykły makaron pomalować z dzieckiem farbami lub zabarwić spożywczym barwnikiem. Zabawa polega na tym, że wspólnie z dzieckiem nawlekamy makaron na sznurek tworząc niepowtarzalne układy kolorystyczne, z których po zawiązaniu sznurka ukażą się korale. Ta aktywność umożliwi dziecku trenowanie małej motoryki, rozwinie kreatywność i wzmocni poczucie sprawstwa. Każda dama – i ta mała i ta duża z pewnością będzie chciała mieć w swej garderobie taką biżuterię.

  4. Makaronowe szaszłyki. 

Do zabawy potrzebujemy długie patyczki (np.wykałaczki), plastelinę w kilku kolorach oraz makaron w tych samych kolorach (najlepiej rurki lub muszelki). Makaron można wspólnie z dzieckiem pomalować farbami i poczekać do wyschnięcia. Plastelina to nasza podstawa, aby patyczki się nie przewracały. Wyznacza ona także kolor makaronu, jaki ma być nałożony na patyczek. Dziecko wybiera makaron, wyszukuje odpowiedni kolor patyczka i nadziewa na niego makaron. W ten sposób powstaną kolorowe szaszłyki. Ta zabawa wzmocni precyzję ruchów dziecka oraz utrwali znajomość nazw kolorów. 5. Odrysowywanie cieni zwierząt.

Do tej zabawy potrzebujemy: zwierzątka, białe kartki, mazaki, latarkę. Odrysowywanie cieni to świetna zabawa na powietrzu, jeśli świeci słońce, lub w domu przy lampce.  Zadaniem dziecka jest ustawienie zwierzątek na kartce i odrysowywanie padającego cienia. Zabawa wpływa na rozwój małej motoryki , uczy obserwacji  a także daje wiele radości.6. Puzzle z pociętego obrazka.

Do wykonania tej zabawy potrzebujemy obrazek z gazety, nożyczki. Zabawa polega na tym, aby rodzic wraz z dzieckiem pociął obrazek na kilka części.  Następnie dziecka zadaniem jest spróbować ułożyć puzzle. Wycinanie i układanie puzzli wpływa pozytywnie na rozwój małej motoryki, oraz koordynację ręka-oko.

  7. Świetlne pudła.

Potrzebować będziemy:

Transparentne pudełko z przejrzystą pokrywką (np. takie, w którym przechowujemy zabawki naszych dzieci), światełka ledowe, lampki na baterie, latarkę po prostu coś co da nam światło, oraz kasza, ryż lub mąka.

W pudle umieszczamy nasze źródło światła. Przykrywamy pojemnik pokrywką, na którą  sypiemy wcześniej przygotowany sypki ryż, kaszę lub mąkę. Tak przygotowany świetlny monitor posłuży dziecku do malowania i tworzenia  pięknych  obrazów. Zabawy tego typu rozwijają dziecięcą wyobraźnię, uczą poprzez ciekawe doświadczenia i sprawiają wiele przyjemności.8. Wydzieranki z gazet- owoce i warzywa.

Do tej zabawy potrzebujemy: gazety, ulotki reklamowe, dwie miseczki. Zabawa polega na tym, aby wspólnie z rodzicem poszukać w gazetach owoce i warzywa.  Następnie zadaniem dziecka jest wydzieranie i segregowanie do jednej miseczki owoce do drugiej warzywa. Aktywność ta wpływa na poznanie i utrwalenie nazw owoców i warzyw.  Ćwiczy umiejętności dokonywania klasyfikacji, czyli segregowania warzyw i owoców do odpowiednich miseczek. 9. Zabawa „Tańcz – stój”.

Jest to po prostu zabawa w taniec z zatrzymywaniem. Możemy włączyć dziecku wesołą muzykę i poprosić, by tańczyło w dowolny sposób w rytm melodii. Tańczmy razem z dzieckiem. Ale uwaga – na pauzę należy stanąć bez ruchu! Ta zabawa ćwiczy reagowanie na umówiony sygnał i rozwija koncentrację. Z pewnością zapewni również wiele radości i pozwoli rozładować pokłady energii, która drzemie w naszych maluszkach.10. Mycie naczyń.

 Jedną z istotnych zabaw w repertuarze dziecka jest zabawa naśladowcza. Pozwólmy dziecku stać się naszym pomocnikiem w kuchni. Wystarczy do tego miska z wodą, płyn do naczyń, gąbka ręcznik i oczywiście naczynia kuchenne (jeśli dziecko ma swoją dziecięca kuchnię, to wykorzystujemy z niej wszystkie akcesoria). Naszemu maluszkowi z pewnością spodoba się nalewanie do miski wody i płynu do naczyń, mycie garnków, talerzy, kubeczków za pomocą gąbki, płukanie i wycieranie ręcznikiem. Piana i woda zapewnią wiele doznań sensorycznych, a mycie i wycieranie naczyń wzmocni motorykę dziecięcych rąk.