18.03.2020

Zabawy z dziećmi część 3.

Kwarantanna społeczna to nie lada wyzwanie dla rodziców małych dzieci. Codziennie na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo zbiór 10-ciu zabaw wraz z opisem. W ten sposób podpowiadamy w co i jak można bawić się ze swoim maluchem w domu.

Zachęcamy do wspólnej zabawy  :-) 

1. TWORZENIE Z KARTONÓW.

 Co jest potrzebne? – kartony dowolnej wielkości, nożyczki, farby, pędzelki lub pisaki.

 Karton to materiał niezwykle wszechstronny, a do tego tani i łatwo dostępny. Dając dziecku takie nieoczywiste narzędzia jak pudełka, rolki po papierze, pobudzamy jego kreatywność i wyobraźnię. Uczymy, jak coś z pozoru bezwartościowego może zmienić się w użyteczny przedmiot. Z kartonów, pudełek możemy wykonać m. in. domek do schowania się, kartonowy tor czy łóżko dla lalek. Tworzenie zabawek z kartonu świetnie wspiera rozwój motoryki małej lub dużej, w zależności od rodzaju przedmiotu, rozwija widzenie przestrzenne, uczy planowania i współpracy. 2. TWORZENIE TRASY DLA SAMOCHODÓW.

 Co jest potrzebne? – taśma malarska.

 Malarska taśma papierowa może posłużyć też w innym celu niż też normalny. Taśma malarska – jest niedroga, nie niszczy podłóg, ścian czy innych elementów. Łatwo można ją usunąć. Wykorzystać możemy ją w dziecięcych zabawach. Otóż taśmę papierową można przykleić na dywan lub panele w odpowiednich miejscach, tak by tworzyły drogę, ulicę. Zabawa ta rozwinie wyobraźnię oraz kreatywność dziecka. 3. ZABAWA W PRZEBIERANIE.

 Co jest potrzebne? – stroje, nakrycia głowy, korale, torebki, maski itp.

 Zabawa w przebieranie to odzwierciedlenie naturalnej potrzeby dzieci. Poprzez zakładanie nowych masek oraz przymierzanie bajkowych kostiumów małe dziecko nie tylko zwraca na siebie uwagę i ogranicza swoje lęki, ale również czuje się ważniejszy. Odczuwa moc płynącą z pozornie zwykłych przedmiotów. Założone przebranie, chociażby pod postacią zwykłego koca, czy szala nabiera magicznego kształtu, staje się narzędziem do zmieniania świata. W jednej chwili zamiana we wróżkę, czy w rycerza sprawia, że dziecko ma poczucie zdobycia niepowtarzalnej mocy. Wkracza również w magiczny świat, który jest dla niego tak cenny, w nim bowiem dziecko ma władzę nad tym, nad czym w realnym życiu panują dorośli. 4. ODRYSOWYWANIE TUŁOWIA, DŁONI, STÓP NA DUŻYM ARKUSZU PAPIERU.

 Co jest potrzebne? – arkusz papieru, pisaki.

 Zabawa w odrysowywanie sprawi dzieciom wiele radości. Będą mogły utrwalić znajomość schematu ciała i orientacji w przestrzeni. Usprawnią motorykę małą, a po odrysowaniu dłoni czy stóp będą mogli tworzyć wspaniałe arcydzieła kolorując lub ozdabiając swoje prace. Dzieci rozwiną swoją wyobraźnię i kreatywność. 5. ZABAWA W SKLEP.

 Co jest potrzebne? – opakowania po artykułach spożywczych, zabawki w postaci np. owoców czy warzyw, zabawkowe pieniądze lub wykonane samodzielnie z bloku, kasa fiskalna do zabawy lub wykonana samodzielnie z kartonu.

 Zabawa w sklep jest uwielbiana przez dzieci. Pozwala im na wcielanie się w rolę dorosłych, a dzięki różnym akcesoriom zapewnia ponadto mnóstwo frajdy. Poprzez taką zabawę dziecko przygotowuje się między innymi do życia w społeczeństwie i uczy wielu nowych rzeczy. Maluchy miewają bogatą wyobraźnię – wystarczyłyby im chociażby liście, które robiłyby za pieniądze czy pomalowane pudełko wcielające się w kasę do zabawy. 6. ZABAWA FOLIĄ ALUMINIOWĄ.

Co jest potrzebne? – folia aluminiowa.

 Folia aluminiowa może okazać się ciekawym elementem zabawy – szeleści, mieni się, jest chłodna więc poszerza doznania sensoryczne. Daje wiele możliwości do zabawy gdyż, można ją wykorzystać zarówno do wykonania figurek, czapek, kulek które następnie będziemy rzucać do wyznaczonego celu jak również może posłużyć jako materiał do wykonania pracy plastycznej. Zabawy te rozwijają motorykę małą, wyobraźnię, kreatywność oraz koordynację ręka – oko.  

7. „CZYSTE” FARBY – MALOWANIE NA FOLII.

Co jest potrzebne? – stolik, farby, folia spożywcza lub folia stretch, pędzelki.

Malowanie na folii to zupełnie inna forma działań plastycznych oraz sensorycznych. Malując na folii dzieci stymulują zmysł dotyku oraz wzroku. Jest to także doskonałe ćwiczenie motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz kreatywności. Zabawa pozwala w pełni rozwijać potencjał twórczy małego artysty. Elastyczna powierzchnia będzie wymagała świadomego dostosowania nacisku ręki. Zlepione ze sobą fragmenty folii stworzą teksturę, która stanie się częścią obrazu. Te wszystkie nowe, zaskakujące właściwości sprawią, że malowanie na folii rozwinie ciekawość i kreatywność dziecka. 8. ZABAWA LATARKAMI.

 Co jest potrzebne? – latarki, lampki.

 Zabawa światłem to jedna z ulubionych aktywności wszystkich dzieci – niezależnie od wieku. Można w ten sposób przełamywać lęki przed ciemnością, a także stymulować zmysł wzroku. Możemy rysować światłem latarki różne wzory na ścianie, a zadaniem dziecka będzie je powtórzyć. Latarkę możemy również użyć do zabawy w detektywa – dziecko musi odnaleźć w ciemnym pokoju określone przedmioty. Wspaniała zabawa na długie godziny. 9. CZYTANIE BAJEK.

 Co jest potrzebne? – kilka egzemplarzy literatury dziecięcej: bajki, baśnie, opowiadania czy wiersze.

Dzieci uwielbiają słuchać czytanych przez rodziców bajek. Głośne czytanie pomaga budować silną więź pomiędzy dorosłym a maluchem. Bajki dla dzieci rozwijają język, pamięć i wyobraźnię, uczą myślenia. Czytanie poprawia koncentrację, wycisza, poszerza wiedzę. Odpowiednio dobrane bajki dla dzieci uczą też odróżniania dobra od zła, rozwijają wrażliwość i empatię. 10. UKŁADANIE PUZZLI.

Co jest potrzebne? – puzzle (takie jak: drewniane, tekturowe, piankowe, przestrzenne, tradycyjne do układania na podłodze jak i magnetyczne).

 Zabawa puzzlami w naturalny sposób stymuluje prawidłowy rozwój mózgu. Próbując dopasować właściwy fragment do części obrazka, maluch ćwiczy chwytność palców oraz precyzję wykonywanych ruchów. Składanie obrazków sprzyja także zwiększeniu widzenia przestrzennego. Zdolność ta jest szczególnie ważna dla rozwoju późniejszych umiejętności matematycznych i logicznych. Warto też zauważyć, że dając dziecku układanki we wczesnym dzieciństwie, umacniamy jego myślenie przyczynowo – skutkowe i rozwijamy wiarę we własne możliwości.