17.03.2020

Zabawy z dziećmi część 2.

Kwarantanna społeczna to nie lada wyzwanie dla rodziców małych dzieci. Codziennie na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo zbiór 10-ciu zabaw wraz z opisem. W ten sposób podpowiadamy w co i jak można bawić się ze swoim maluchem w domu.

Zachęcamy do wspólnej zabawy  :-) 


1. Kolory – poznajemy kolory z klamerkami i zakrętkami

Do tej zabawy potrzebować będziemy:

Białe i kolorowe kartki, klej , nożyczki, klamerki, zakrętki od butelek.

Wspólnie z dzieckiem tworzymy szablony do których dziecko może przypiąć odpowiedniego koloru klamerkę, lub położyć na szablon zakrętkę . Dzięki tej zabawie dzieci nie tylko będą miały okazję ćwiczyć i utrwalać nazwy kolorów, ale również usprawnią zręczność i precyzję ruchów dłoni.2.       Kształty

Do kolejnej zabawy przydadzą nam się:

Kolorowe kartki, nożyczki, taśma malarska.

Z kartek wycinamy kształty: koło, prostokąt, trójkąt, kwadrat.

Taśmę malarską przyklejamy do podłogi tworząc kształt figur geometrycznych, dziecko układa odpowiedni kształt do zbioru przyklejonego na podłodze poznając i utrwalając  nazwy figur.3.    Zabawa plastyczna- deszczowa chmura

Do zorganizowania tej zabawy potrzebujemy:

Niebieską bibułę, spryskiwacz z wodą, dużą białą kartkę, watę i klej.

Na kartce przyklejonej w pionie do okna przyklejamy na górze różne kawałki bibuły. Kiedy już powstanie chmura oklejamy ją watą. Następnie dziecko za pomocą spryskiwacza z wodą namacza chmurę. Niebieska bibuła barwi wodę i sprawia, że z chmury spływają  strugi deszczu. Dzięki tej zabawie dziecko obserwuje zachodzące zmiany i poznaje zjawisko atmosferyczne jakim jest chmura i deszcz. 4. Pacynki – zabawa w teatr

Do tej zabawy potrzebować będziemy:

Łyżki drewniane, łyżki plastikowe, skarpetki, skrawki materiału, filc, kolorowe nitki,  ruchome oczka, klej, nożyczki, taśma, wełna, sznurek i co nam wyobraźnia podpowie. A do zrobienia sceny krzesła, mały stolik, koc.

Z przygotowanych materiałów wspólnie z dzieckiem tworzymy pacynkę. To idealna zabawa, która pobudzi wyobraźnię i kreatywność naszych pociech. Zabawy teatralne wspierają również rozwój intelektualny, kształtują charakter  i osobowość, pozwalają uwolnić emocje. Gdy stworzymy pacynki to z kocy i krzeseł budujemy scenę i zaczynamy wspólne występy. Spędzony czas wspólnie z rodzicem będzie można uwiecznić poprzez nagrania wideo. 5. Co płynie co tonie – doświadczenia

 
Do przygotowania kolejnej zabawy potrzebujemy:

Dużą przeźroczystą miskę, przedmioty do doświadczeń np. styropian, papier, kredka, gumowa kaszka, pióro, plastelina, kamień, guzik, liść, gąbka itp.

Do szklanej misy wlewamy wodę. Po kolei zanurzamy przygotowane przez nas wcześniej przedmioty. I obserwujemy co się z nimi dzieje. Czy płyną, czy toną…Wspólnie  z dzieckiem obserwujemy zachodzące zależności pomiędzy przedmiotem a wodą. 6. Gazety

Do tej zabawy potrzebne będą nam gazety i głowa pełna pomysłów.

Z gazeta można bawić się w nieskończoność. Z niej możemy składać czapki, statki, możemy drzeć, szeleścić, zwijać kule i rzucać nimi do celu wachlować, dmuchać. Maszerować z gazetą na głowie, przekładać gazety pod kolanami, tańczyć na gazecie, skakać nad gazetą, chować się pod stertą gazet. Można też drzeć gazetę do rytmu muzyki. Dzięki tej zabawie kształtujemy pomysłowość oraz inwencje twórczą dziecka.7. Pranie

Do tej zabawy potrzebujemy:

Linkę, klamerki, ubrania lalek,  miskę.

Dzieci często naśladują nas dorosłych. Możemy pozwolić im by się tak poczuły. Kolejną propozycją zabawy jest zorganizowanie prania . Dziecko może na „sucho „ wyprać” ubrania lalek (bądź swoje własne), a następnie powiesić na lince przywiązanej do dwóch krzeseł. Dzięki tej aktywności dziecko ćwiczyć będzie sprawność manualną dłoni i wcieli się w rolę dorosłego.8. Malowanie na różnych płaszczyznach.

Do tej zabawy potrzebujemy:

Szary papier, lub białe kartki, pisaki, kredki, farby, pędzle.

Dziecko maluje na dowolnej płaszczyźnie i w dowolny sposób( kredki, pisaki, farby).Aby malować w pionie przyklejamy szary papier do okna, drzwi, sztalugi. Natomiast by malować w poziomie szary papier przyklejamy do podłogi. Aby malować w powietrzu szary papier przyklejamy do spodu stolika- dziecko maluje w pozycji leżącej z ręką uniesioną w górze. Ten rodzaj zabaw pozwala naszym pociechom poczuć się jak mali artyści. A dzięki różnorodnym płaszczyznom zabawa jest atrakcyjniejsza i bardziej kreatywna.9. Zabawa w role-lekarz

Jeśli nasze dziecko posiada już zestaw: „Mały lekarz” zawierający stetoskop, strzykawkę i termometr, to bardzo ułatwi nam wspólną zabawę w lekarza. Natomiast jeśli go nie ma, to z pewnością w naszej domowej apteczce znajdziemy bandaże, plaster, termometr, termofor, pustą butelkę po syropie itp.

Oprócz tego przyda się:
– łóżeczko dla lalek z pościelą,
- suszona żurawina, rodzynki imitujące lekarstwa,
- karteczki imitujące lekarstwa, pieczątka.                                                                                            

Możemy wraz z dzieckiem przyjmować chorych pacjentów( misie , lalki ) badać ich, opatrywać rany, robić zimne okłady, mierzyć temperaturę, robić zastrzyki, podawać lekarstwa, wypisywać recepty z podbita pieczątką , czy kłaść do łóżka czule opiekując się nimi.10. Memory sensoryczne

Aby zrobić memory sensoryczne potrzebne nam będą:

Zakrętki, klej, taśma dwustronna, groch, pomponiki, piórka, fasola, papier ścierny, gąbki, skrawki materiałów, wata, makaron, kaszka itp.

Z przygotowanych materiałów tworzymy dwa identyczne memory z zakrętki. Dzięki tej zabawie ćwiczymy koncentrację uwagi, spostrzegawczość, poznajemy różne struktury. A zabawa tego rodzaju memorami daje dużo radości. Można bawić się na różne sposoby. Jednym z nich jest odwracanie nakrętek starając się zapamiętać gdzie, która leży i próbujemy znaleźć pasującą do niego parę. Albo wersja uproszczona. Łączymy w pary widoczne zakrętki o jednakowej strukturze.