23.04.2020

Zabawy z dziećmi część 27.

Kwarantanna społeczna to nie lada wyzwanie dla rodziców małych dzieci. Codziennie na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo zbiór 10-ciu zabaw wraz z opisem. W ten sposób podpowiadamy w co i jak można bawić się ze swoim maluchem w domu.
Zabawy ruchowe  :-)

1. Balonowa Trampolina.

Co jest potrzebne.

- balon

- chusta, szeroki szal

Świetna zabawa dla malucha i rodzica. Zarówno rodzic jak i dziecko chwyta chustę za dwa rogi. Na chuście znajduje się balon. Celem zabawy jest podrzucanie balona za pomocą chusty. Podczas tej aktywności wielokrotnie możemy kucać, podskakiwać, unosić ręce.  Połączenie tych wszystkich ruchów doskonale kształtują motorykę dużą. 2. Akrobata

Co jest potrzebne.

- krótki kijek lub rolka po ręczniku papierowym

- dwa kółka papierowe

-taśma

Wyznaczamy taśmą pkt. A i pkt. B. Zadaniem malucha jest trzymanie kijka na którym umieszczone są papierowe kółka oraz  przejściem z nim od pkt. A do pkt. B lub po wyznaczonej linii. W czasie tej zabawy wpływamy na koordynacje ruchową, poczucie równowagi i skupienie. 3. Papierowy golf.

Co jest potrzebne.

- kolorowe  kartki papieru A4

- piłeczka do ping ponga

- taśma

- klepka lub drewniana łyżka

Z kolorowych kartek wykonujemy tunele i przyklejamy je do podłogi. Za pomocą drewnianej łyżki maluch musi przetoczyć  piłeczkę i trafić do tunelu.  W czasie tej zabawy doskonalimy ruchy całej ręki i dłoni. 4.  Autko

Co jest potrzebne.

- duży pojemnik na zabawki lub duży karton

- kolorowy papier

- taśma

- kółko od ringo

Z kolorowego papieru wycinamy reflektory i tylne lampy. Ozdabiamy nimi nasze pudło lub karton. Przymocowujemy koło, które będzie stanowiło kierownice naszego autka. Możemy do środka włożyć poduszkę, będzie to fotel kierowcy. Głównym celem zabawy jest wchodzenie i wychodzenie z autka. Możemy wymyśleć historyjkę, że odwiedzamy całą naszą rodzinę i za każdym razem należy wejść     i wyjść z samochodu. Ruch jaki wykonuje dziecko podczas wyjścia z autka jest istotny gdyż sekwencja powinna wyglądać następująco – podparcie obiema dłońmi o krawędź – przeniesienie środka ciężkości na dłonie – uniesienie nogi do tyłu i w bok – przeniesienie nogi nad krawędź  – oparcie stopy o podłoże – przeniesienie środka ciężkości  na stopę – dostawienie drugiej nogi – wyprost tułowia i rąk. Cała ta sekwencja jest ważna. W czasie tego ruchu stymulujemy układ przedsionkowy,  odruchy podparcia, przekraczanie linii środka ciała i wiele innych. Dla młodszych dzieci to doskonała nauka poczucia własnego ciała i jego możliwości. 5. Złap muchę

Co jest potrzebne.

- klepka na muchy

-kolorowa mucha

- długa słomka lub patyk

- taśma

Do słomki przymocowujemy muchę za pomocą taśmy.  Maluch bierze klepkę a patyk z muchą rodzic. Zadaniem rodzica jest przesuwanie muchy po podłodze, po ścianie lub po stole a zadaniem dziecka jest trafić klepka w muchę. Gdy mucha będzie na podłodze – dziecko kucnie, gdy mucha będzie na ścianie – dziecko stanie na palcach itd. Zabawa zachęca do przyjmowania różnych pozycji ciała, ale także doskonali skupienie i refleks. 6.Huśtawka, bujawka.

Co jest potrzebne

- huśtawka

Huśtawka do idealna zabawka ogrodowa czy też nawet domowa do stymulowania naszej pociechy. Jeśli posiadamy huśtawkę warto jak najczęściej wkładać do niej malucha. Po pierwsze podczas huśtania dziecko stymuluje układ przedsionkowy  w którym znajduje się błędnik. Po drugie wychylenia w przód i w tył wpływają na odruchy posturalne. Możemy również pobujać dziecko na boki czy lekko okręcić.  Za każdym razem obserwujcie reakcje dziecka, pozwoli Wam to na lepsze dobranie siły bujania lub uniknięcie lęków  itp. 7. Skok przez kolorowy płotek

Co jest potrzebne.

- kijek

- krepa

- taśma

Z krepy wycinamy paski o szerokości 3-5cm i długości 10cm. Za pomocą taśmy przyklejamy paski z krepy do kijka.  Gdy rodzica trzyma „płotek” zadaniem dziecka jest przeskoczyć przez płotek. Mniejsze dzieci mogą przez niego po prostu przejść, starszaki niech próbują skakać. Warto pokazać dziecku  jak powinien wyglądać skok tj. obunóż. Skoki doskonale wzmacniają stawy biodrowe, kolanowe i skokowe. Podczas tej zabawy aktywizujemy całe ciało, wspieramy czucie głębokie oraz działamy przeciw koślawieniu kolan i stóp. 8. Konik

Co jest potrzebne.

- kij od miotły składany lub krótszy kijek

- rysunek głowy konika

Głowę konika mocujemy do kijka. Maluszek wsiada na konika i zabawa gotowa. Dziecko razem z konikiem biega, skacze, galopuje, zatrzymuje się a nawet wydaje odgłosy stukających kopyt. Prosta zabawa dająca wiele radości i korzyści. 9. Świnki do zagrody.

Co jest potrzebne.

- różowe balony min. 6 szt.

- marker

- zagroda (np. owinięty stolik folią spożywczą)

Balony nadmuchaj do średniej wielkości a jeden z nich nadmuchaj mocniej. Na każdym balonie narysuj pyszczek świnki a na największym dorysuj piękne usta – to będzie Mama Świnka. Stolik odwróć a nogi owiń folią spożywczą. Do zagrody włóż Mamę Świnkę a jej dzieci porozrzucaj po „polanie” pokoju. Zadaniem malucha jest poszukanie wszystkich świnek i zaprowadzenie ich do zagrody. Za każdym razem maluch chwyta świnkę oburącz, przenosi i wrzuca do zagrody. 10. Strzyżenie owiec.

Co jest potrzebne.

-płatki kosmetyczne lub wata

-klej

- biała i czarna kartka

-plastikowy pojemniczek lub miseczka

Z czarnej kartki wycinamy głowę, nóżki i ogonek owieczki, z białego papieru wycinamy korpus i oczka, wszystko razem łączymy za pomocą kleju tak aby przypominało to owieczkę. Do korpusu owieczki przyklejamy płatki kosmetyczne lub watę. Gotową owce mocujemy do ściany lub do drzwi.  Zadaniem dziecka jest  „ostrzyżenie” owcy a mianowicie oderwanie płatków lub waty i włożenie „ostrzyżonej wełny”  do pojemniczka. Podczas tej zabawy dziecko doskonali chwyt pęsetkowy.