20.03.2020

Zabawy z dziećmi część 5.

Kwarantanna społeczna to nie lada wyzwanie dla rodziców małych dzieci. Codziennie na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo zbiór 10-ciu zabaw wraz z opisem. W ten sposób podpowiadamy w co i jak można bawić się ze swoim maluchem w domu.

Zachęcamy do wspólnej zabawy  :-) 
1.  Stempelki z ziemniaków

Oto kolejny pomysł na świetną zabawę dla całej rodziny. Wykonanie stempelków jest proste i tanie, a na pewno przyniesie Wam wiele radości. Materiały znajdziemy w każdej kuchni. Potrzebne nam będą: ziemniaki duże, ostry nożyk, pędzelek, farbki, kartki papieru. Ziemniaki myjemy i  dobrze je wysuszamy. Przecinamy ziemniaka na pół. Wycinamy nożykiem wybrane kształty. Nacinamy ziemniaka w głąb, gdy gotowy jest już wzór, odcinamy ziemniaka tak, aby wzór został a boki były obcięte. Można również użyć metalowych foremek do ciastek. Kółka, gwiazdki, kwadraty, serduszka to bardzo popularne motywy chodź tu wyobraźnia może działać cuda. Cała reszta należy już do naszych pociech. Pokrywamy wycięty kształt farbką i odbijamy na kartce. 2.  Teatrzyk cieni

Kolejna propozycja na zabawę gdy trzeba siedzieć w domu a maluchowi znudziły się już się już wszystkie zabawki. Teatr cieni to kreatywna zabawa na porę wieczorową, która nie wymaga praktycznie żadnych akcesoriów. Wystarczy tylko lampka nocna, własne dłonie , proste pacynki z papieru i chęci do gry aktorskiej. Potrzebne nam będą: lampka nocna, wycięte z tektury kształty ( zwierzątka, ludziki), patyczki do szaszłyków, taśma klejąca, kawałek pustej ściany.

Pod wycięte kształty z tektury naklejamy taśmą klejącą patyczek do szaszłyków i nasza pacynka gotowa.  I zaczynamy nasz  teatrzyk. Możemy również użyć swoich dłoni i nimi zrobić cienie na ścianie.  Możemy ułożyć własny scenariusz lub skorzystać ze znanych nam bajek. Udanej zabawy z teatrem cieni!

  3.  Malowanie pastą do zębów

Malowanie pastą do zębów to fajna zabawa. Pastę każdy z nas ma w domu. Nie było u nas zimy ale możemy ją sobie namalować. Wystarczy ruszyć naszą wyobraźnię. Potrzebne nam będą: pasta do zębów( najlepiej biała), ciemna kartka A4 (niebieska, granatowa, czarna), pędzelek. Wyciskamy na tackę lub talerzyk pastę do zębów i pozwalamy dziecku wyobrazić sobie zimowe widoki, które może przenieść przy użyciu pędzelka na kartkę papieru. Malowanie rozwija nasza wyobraźnie i kreatywność. 4.   Rzucanie piłkami do celu

Dwulatki uwielbiają rzucać piłkami. Chociaż nie zawsze im to wychodzi warto pobawić się z nimi w ,,rzut piłką do celu”. Wystarczy zorganizować kilka mniejszych i większych piłeczek oraz pojemnik , który posłuży nam za cel. Może nim być wiaderko ,miska ,karton ;wszystko to co akurat jest w domu i będzie się do tego nadawało. Dwuletnie dziecko rzucając stosuje uchwyt dolny ,możemy z nim poćwiczyć również uchwyt górny , tzw. rzut zza głowy. Jest to świetny sposób na aktywność ruchową w domu a przy tym zabawę. 5.   Mali ogrodnicy

Wiosna tuż, tuż. Czas na pierwsze siewy i sadzenia. Postanowiliśmy pobawić się w ogrodników i posiać sobie w domu rzeżuchę. Będziemy do tego potrzebować doniczkę lub inny pojemnik w którym umieścimy watę oraz wysiejemy nasiona rzeżuchy. Dzieci są bardzo dobrymi obserwatorami. Posianą rzeżuchę będą podlewały, pielęgnowały i codziennie zauważały zmiany tj. kiedy nasiona kiełkują, zaczynają się ukorzeniać, aż do momentu całkowitego wzrostu i próby smakowania. Takie zabawy uczą dzieci obcowania z przyrodą. Ma to wymiar również rodzinny ponieważ możemy coś zrobić razem, a przy tym uczy to dzieci cierpliwości. 6.  Masa porcelanowa

Masy różnego rodzaju są najlepszym sposobem na pobudzanie i rozwijanie zmysłów u małego dziecka. Dzisiaj postanowiliśmy wypróbować przepis na masę porcelanową. Do takiej masy potrzebne nam będzie: pół szklanki mąki ziemniaczanej, pół szklanki kleju do drewna(może być vikol), 2 łyżki oliwki. Ugniatamy wszystko razem i gotowe. Masa jest o tyle fajniejsza od solnej, że nie trzeba jej wypiekać w piekarniku. Utwardza się sama po 12 godzinach. Możemy dodać do niej aromat do ciast co dodatkowo pobudzi zmysł węchu. Ugniatanie, wałkowanie, wycinanie, nadawanie kształtów to świetna zabawa dla naszych maluchów. 7.  Garnki

Wydawać by się mogło to dość absurdalne, ale tak jest od milionów lat. Rzeczy, których używamy my-dorośli są najbardziej pożądane przez naśladujące nas maluchy. Dajmy im do rączek drewniane łyżki i różnej wielkości garnki (małe, duże). Możemy wybijać rytm i tempo melodii. Dzięki takiej zabawie możemy poznawać emocje, grając jak byśmy byli smutni- czyli powoli uderzając w garnki, a potem jak byśmy byli weseli, radośni  uderzając jak najmocniej potrafimy. Granie na takim „instrumencie” rozwija nasz zmysł słuchu oraz  koordynację ruchową.

  8.  Kolorowanki

   Korowanie to doskonała zabawa dla maluchów. Korzystając z okazji, że jesteśmy w domu, poszukajmy na naszych półkach,  czy nie mamy  wydrukowanych obrazków, książeczek z kolorowankami.  Jeśli tak, to weźmy je do ręki i połóżmy  na stoliczku. Na pewno macie , także kredki.  Zabieramy się do zabawy. Spróbujcie  kolorować tak, aby nie wyjeżdżać poza wyznaczone pola. Kolorowanki wspierają rozwój motoryki małej, czyli pracę mięśni dłoni naszych małych pociech. Wymieniając zalety kolorowania nie można zapomnieć o pobudzaniu wyobraźni i kreatywności. Nasze pociechy same mogą decydować o wyborze koloru, zestawieniu barw. Przy tej zabawie możecie, także utrwalać kolory. Miłej zabawy. 9.  Doświadczenia z sodą

Eksperymenty dla dzieci z użyciem dostępnych w domu środków to bardzo dobry pomysł na spędzenie czasu. Zabawy i doświadczenia z użyciem sody oczyszczonej, octu, oleju
dostarczają dzieciom dużo wrażeń.

Do doświadczenia potrzebujemy:

·         sodę oczyszczoną,
·         ocet

Stosunek sody do kwasu octowego to wagowe 1:1 (jeśli któregoś składnika będzie więcej to
po prostu nie przereaguje). Warto mieć na uwadze, że ocet to roztwór kwasu octowego.

·         barwnik spożywczy/ farby

·         tacka lub miska (coś, co zabezpieczy otoczenie przed rozlaniem się lawy)

·         wysokie naczynie – np. cylinder miarowy, albo wysoka szklanka (dobrze sprawdza się
naczynie z wąskim otworem)

Przebieg eksperymentu
Do wysokiego naczynia wsypujemy sodę oczyszczoną. W occie rozprowadzamy barwnik.
Zdecydowanym ruchem wlewamy ocet do sody. Podziwiamy powstałe dzieło. 10. Nożyczki

Wycinanie i zabawa nożyczkami to jedno z ulubionych zajęć dzieci. Do tej zabawy potrzebujemy naprawdę niewiele. Wystarczy udostępnić dzieciom nożyczki (jakie posiadamy w domu mogą być zwykłe, faliste itp.), kartki, gazety. I do dzieła. Na początku dzieci po prostu tną a to im sprawia wiele frajdy. Starszym dzieciom można narysować proste linie i mogą wycinać paski. Zabawa nożyczkami daje dzieciom dużo radości i wyzwala w nich wiele spontaniczności. Doskonale pozwala ćwiczyć im rączki (motorykę małą) a także wpływa na rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej.