07.05.2020

Zabawy z dziećmi część 34.

Kwarantanna społeczna to nie lada wyzwanie dla rodziców małych dzieci. Codziennie na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo zbiór 10-ciu zabaw wraz z opisem. W ten sposób podpowiadamy w co i jak można bawić się ze swoim maluchem w domu.

Zabawy ruchowe.  :-)  Pozdrowienia od Cioci Honoratki



1. Joga dla dzieci.

Co jest potrzebne.

- wygodny strój

Joga dla dzieci to doskonałe ćwiczenia na początek każdego dnia. Podczas zabawy przyjmujemy różne pozycje, które pozwalają na rozciąganie ciała, poprawę stabilizacji, koordynacji ruchowej a także poczucia ciała w przestrzeni.  Pozycje w jodze są bardzo przyjemne, ćwiczenia robimy powoli i spokojnie pamiętając o oddychaniu. Poniżej kilka pozycji do wykonania z dziećmi w domu. 2.  Kartonowa wieża

Co jest potrzebne.

- pudełka po butach

-pudełka po ryżu

- pudełka po herbacie

Budowanie to świetna zabawa dla dzieci. Jeśli w domu posiadamy kartoniki po butach, ryżu czy herbacie możemy stworzyć świetna zabawę uczącą kreatywności.  W czasie tej zabawy dzieci uczą się układać kartoniki jeden na drugi, dzięki temu poprawiają koncentracje i skupienie, budując to coraz wyższą wieże wykonują ruchy o większym zakresie w rękach a więc przy okazji wpieramy motorykę dużą. 3. Korale.

Co jest potrzebne.

- sznurek

- koraliki

Nawlekanie to bardzo fajna zabawa dla dzieci. Tym razem korale na sznurku w innej  odsłoni. Sznurek przywiązujemy do jednej nogi stolika, korale nawlekamy na sznurek, naprężamy sznurek i drugi koniec przywiązujemy do drugiej nogi stolika. Zadaniem dziecka jest przesuwanie korali z jednej strony na drugą, raz lewą i raz prawą ręką. Podczas tej zabawy uruchamiamy motorykę dużą rąk, przekraczamy linię środkową ciała i wspieramy prawidłowy chwyt. 4. Pomponikowa grzechotka.

Co jest potrzebne.

- pudełko po chusteczkach

- pompony lub kuleczki zrobione z chusteczek.

Grzechotka do wspaniała zabawka. Dzieci bardzo lubią nimi potrząsać i słuchać jak hałasują. Natomiast z naszej grzechotki będą wypadać pompony. Wszystkie pompony wkładamy do pudełka. Zadaniem dziecka jest jak najmocniej potrząsać pudełkiem tak aby wszystkie pompony wypadły.

Aby dalej kontynuować zabawę trzeba ponownie włożyć pompony. W czasie tej zabawy wpieramy rozwój motoryki dużej i motoryki małej. 5.  Wałkowanie

Co jest potrzebne.

- wałek do ciasta

- folia bąbelkowa

Dzieciaki uwielbiają folie bąbelkową zwłaszcza gdy jej maleńkie bąbelki trzaskają. Można po niej skakać, biegać, malować , ściskać palcami itp. W tej zabawie potrzebujemy wałka. Rozwijamy folie na dywanie, dziecko przyjmuje pozycje lwa z jogi tj. siad na piętach. Ta pozycja poprawia koncentracje i skupienie. Zadaniem dziecka jest wałkowanie folii w górę i w dół. Podczas tej zabawy doskonale usprawniamy rozwój motoryki dużej rąk. 6.  Jabłkowy sad.

- taśma papierowa.

- kilka jabłek

- koszyczek

Z taśmy papierowej tworzymy na podłodze drzewo (pień i gałęzie).  Na końcach gałęzi rozkładamy jabłka. Zadaniem dziecka jest przejście po drzewie i pozbieranie jabłek do koszyczka.
7.  Lalka

- lalka lub pluszak

W tej zabawie potrzebujemy lalki, która ma dość długie ręce i nogi. Celem zabaw jest układanie lalki w różnych pozycjach np. prawa ręka w górze, lewa ręka zgięta w łokciu, prawa noga zgięta w kolanie itd. Zadaniem dziecka jest odwzorowanie pozycji lalki. W czasie tej zabawy dziecko poznaje swoje działo i jego możliwości w przestrzeni. 8. Spacer z lodem.

Co jest potrzebne.

- piłka średniej wielkości

- kartka papieru

-taśma klejąca

Z papiery tworzymy rożek i przyklejamy taśmą w celu wzmocnienia. Nadmiar papieru odcinamy. Układamy piłkę na papierowy rożek. Zadaniem dziecka jest spacerować z papierowym rożkiem tak aby nie wypadła z niego piłka. Możemy wyznaczyć dziecku trasę po której może przejść lub możemy dodać przeszkody , które musi ominąć.

  9. Rzut do celu.

Co jest potrzebne.

- 4 miseczki

- woreczek z grochem

- papierowe karteczki

- marker

Na papierowych karteczkach wypisujemy markerem punkty np.5, 10, 15  itd. Karteczki wkładamy do miseczek. Zadaniem dziecka jest rzucanie woreczkiem grochu do miseczek. Możecie wspólnie ustalić zasady ile będzie mogło wykonać rzutów. W czasie tej zabawy dziecko doskonali technikę rzucania oraz koordynacje wzrokowo ruchową. 10. Pszczółka idzie spać. Opowiadanie relaksacyjne.

Czas na relaks. Doskonałą relaksacją jest wykorzystanie technik metody Schultza. Trening autogenny Schultza jest drugą , znana techniką relaksacji. Opiera się ona na działaniu autosugestii. Poniżej przyjemna opowieść, która wprowadzi wasze dzieci w przyjemny stan. Warto przygotować w tle przyjemną  muzykę np. o tematyce klasycznej. Czytanie tekstu powinno być powolne a ton głosu spokojny i cichy.  Miłego opowiadania.

Było lato, słońce mocno grzało. Pachniały kwiaty. Słoduszka od rana zbierała z kwiatów słodki nektar. Musiała bardzo szybko poruszać skrzydełkami. Poczuła zmęczenie. Ile to jeszcze kwiatów muszę odwiedzić? Zaczęła liczyć: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Słoduszce zaczął się plątać język, położyła się wygodnie na dużym liściu, rozluźniła zmęczone nóżki i łapki, zamknęła oczy. Jej brzuszek zaczął spokojnie oddychać. Jak mi dobrze. Moja prawa łapka staje się coraz cięższa, nie chce mi się jej podnieść. Moja lewa łapka staje się leniwa, nie chce mi się jej podnieść. Tylko mój brzuch równiutko, spokojnie oddycha. Prawa noga z przyczepionym woreczkiem miodu staje się ciężka, coraz cięższa i cięższa. Lewa noga, też z woreczkiem miodu staje się ciężka. Nie chce mi się jej podnieść. Głowa jest tak wygodnie ułożona. Jestem spokojna, słyszę spokojną muzykę. Czuję jak słońce ogrzewa moje nogi i łapki. Jest mi coraz cieplej. Jestem spokojna. Czuję się bezpiecznie. Ogarnia mnie senność. Zasypiam, zasypiam, zasypiam”.

Adaptacja treningu autogennego Schultza.